Serviciile care sunt oferite în prezent, în regim de instituţie clasică, modulată, dar care vor fi oferite copiilor şi în noile CTF-uri, servicii rezidenţiale pe model familial, de talie mică, incluse în comunitate, sunt următoarele:
• Găzduire, cazare pe perioada menţinerii active a măsurii de protecţie specială;
• Hrană, masă pe perioada menţinerii active a măsurii de protecţie specială
• Îngrijire personală – asigură realizarea igienei personale, îmbrăcare, dezbrăcare, igienă intimă, precum şi servirea hranei în condiţii adecvate pentru copiii lipsiţi de autonomie, precum şi suport informal si ajutor pentru copiii cu autonomie parţială sau totală, sprijinind dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă.
• Curăţenie, îngrijirea spaţiilor de locuit
• Asistenţă medicală şi supravegherea stării de sănătate – asistenţă medicală, recuperare, îngrijire şi supraveghere permanentă a beneficiarilor prin cadre medicale specializate şi medici specialişti;
• Educare – asigură accesul beneficiarilor la educaţie, informare, cultură;
• Dezvoltare abilităţi de viaţă independentă – asigură socializarea beneficiarilor, dezvoltarea relaţiilor cu comunitatea;
• Consiliere şi asistenţă psiho-socială şi suport emoţional – oferă copiilor şi familiei acestuia sprijin concret şi încurajează menţinerea legăturilor cu părinţii, familia extinsă şi alte persoane importante sau apropiate faţă de ei;
• Supraveghere – asigură paza şi securitatea beneficiarilor;
• Reintegrare familială şi comunitară, inserţie şi reinserţie socială – contribuie la realizarea obiectivelor cuprinse în planul individualizat de protecţie;
• Socializare şi activităţi culturale, asigură copiilor oportunităţi variate de petrecere a timpului liber, de recreere şi socializare, care contribuie la dezvoltarea fizică, cognitivă, socială şi emoţională a acestora;
• Abilitare si reabilitare, in conformitate cu nevoile lor specifice, se asigură activităţi care au ca scop recuperarea sau compensarea dizabilităţii copilului în vederea reducerii limitărilor de activitate şi creşterii participării sociale (Ex. de activităţi de abilitare/reabilitare – kinetoterapie, logopedie, stimulare psiho-motrică şi de abilitare manuală, stimulare cognitivă, etc.)
Servicii suplimentare oferite de noua infrastructură creată, în urma intervenţiei prin prezentul proiect:
Faţă de modelul ocrotirii în centrul rezidenţial, în casele de tip familial serviciile acordate copiilor vor fi axate pe asigurarea intervenţiei necesare în vederea dezvoltării autonomiei personale şi sociale a beneficiarilor cu potenţial în acest sens. Se va pune accent pe dezvoltarea abilităţilor de viaţă independentă, astfel:
– promovarea autonomiei şi autodeterminării, beneficiarilor oferindu-li-se, pe cât posibil, ocazia de a face alegeri şi de a fi implicaţi în decizii legate de aspecte diverse ale vieţii cotidiene.
– beneficiarii vor fi stimulaţi să participe la activităţile de gospodărire, curăţenie şi pregătirea şi servirea mesei, astfel încât să le fie încredinţate sarcini adaptate capacităţilor şi potenţialului de dezvoltare a deprinderilor pentru a desfăşura în bune condiţii activităţi zilnice.
Copiii şi tinerii care vor fi transferaţi pe noile structuri (CTF-uri) vor beneficia şi de noi servicii de abilitare/reabilitare în cadrul Centrul de Zi de Recuperare pentru Copilul cu Dizabilităţi, centru reabilitat, redimensionat ca spaţiu şi îmbunătăţit ca paletă de terapii:
• fiziokinetoterapie: aplicaţii de curenţi de joasă frecvenţă cu beneficii favorabile asupra aparatului musculo-scheletal; aplicaţii calde cu efect miorelaxant, hiperemiant, favorabil în grăbirea ameliorării durerii şi a prevenirii hipertoniei la nivel muscular; aplicaţii cu infraroşu, cu efect analgezic hiperemiant şi miorelaxant; folosirea curenţilor TENS, TECAR, cu acţiune asupra musculaturii striate prin transmitere de impulsuri electrice cu acţiune directă asupra sistemului nervos central; masaj general terapeutic cu rol profilactic de a menţine supleţea musculară, elasticitatea, cu efect de relaxare.
• hidro-kineto-terapie: exerciţii terapeutice prin imersie parţială sau totală în bazin, ajutată sau nu de ham (braţ robotic de coborâre şi ridicare din bazin), cu efect terapeutic maxim folosind legea lui Arhimede (un corp scufundat în apă poate efectua mai multe mişcări în mai multe planuri datorită atenuării gravitaţiei apei); efectuarea de jocuri acvatice care permit anumite mişcări voluntare imposibile de realizat în plan terestru.
• artterapie: ajută copiii cu nevoi speciale să se dezvolte, să se înţeleagă pe sine şi să relaţioneze cu lumea din jur. Se urmăreşte dezvoltarea imaginaţiei şi a spiritului creativ, dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi relaţionare, dezvoltarea abilităţilor de exprimare şi reducerea tensiunilor şi a anxietăţii. Beneficiarii vor avea şansa să se exprime şi să se descopere prin desen, pictură, modelaj, colaj, dans, teatru de papuşi şi alte activităţi interesante şi captivante pentru orice copil.
• terapie ocupaţională: activităţile ocupationale abordează dezvoltarea personalităţii sub cele trei mari aspecte: senzorio-motor, cognitiv, psihosocial; se urmăreşte cultivarea deprinderilor şi abilităţilor pentru lucru independent, precum şi educarea capacităţii de reacţie şi adaptare în diferite situaţii de lucru independent; se pune accentul pe dezvoltarea unor stări afective pozitive, de linişte, reducând stările de tensiune, anxietate, comportament agresiv; contribuie la dezvoltarea unor funcţii şi procese psihice începand cu cele primare (senzaţii, percepţii şi reprezentări) şi terminând cu cele mai complexe din sfera afectivităţii, imaginaţie şi comportament. Prin conţinutul lor, aceste activităţi se referă predominant la aria de dezvoltare personală şi socială, având ca scop final independenţa copilului/tânărului, precum şi integrarea lui într-un mediu în continuă schimbare.
• terapie de integrare senzorială: este abilitatea de a acumula şi de a selecta informaţiile din lumea înconjurătoare prin intermediul organelor senzoriale şi de a corela diferitele informaţii astfel încât persoana să poată reacţiona (răspunde) într-un mod adecvat adaptativ. Ideea centrală a terapiei de integrare senzorială este controlul stimulilor senzoriali, în special a celor tactili, vestibulari şi propioceptivi, în aşa fel încât copilul îşi formează spontan răspunsul adaptativ, prin asta el integrând percepţiile senzoriale. Obiectivele generale ale terapeutului sunt: (1) să furnizeze copilului informaţii senzoriale care ajută la organizarea sistemului nervos central, (2) să ajute copilul în inhibarea şi / sau modularea informaţiilor senzoriale şi (3) să ajute copilul în procesarea unui răspuns mai organizat la stimulii senzoriali.
Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro
Investim în viitorul tău!
Proiect cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională
prin Programul Operațional Regional 2014-2020
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

https://www.inforegio.ro/ | https://facebook.com/inforegio.ro/